Finanční gramotnost v České republice zaznamenala v roce 2024 znepokojivý pokles. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury Ipsos, podle kterého se celková úroveň finančního vzdělání obyvatel zhoršila téměř ve všech regionech. Výjimku představuje pouze Praha, kde došlo ke zlepšení. Tento trend potvrzuje i sebereflexe samotných Čechů – více než polovina (55 %) z nich považuje svou finanční gramotnost za průměrnou a dalších téměř 18 % ji označuje za podprůměrnou.
V době, kdy jsou domácnosti stále častěji vystaveny inflačním tlakům, zadlužování nebo online podvodům, je nedostatečná úroveň finanční gramotnosti stále větším rizikem.
Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi si Česká republika nevede nijak výjimečně – podle mezinárodního srovnání Eurobarometru dosáhla v roce 2024 úrovně finanční gramotnosti 25 %. To je o jeden procentní bod méně než průměr Evropské unie. Ačkoliv se může zdát, že Češi své finance zvládají poměrně dobře – podle průzkumu společnosti Provident Financial si finanční rezervu pravidelně tvoří jen 55 % obyvatel. Situace navíc není zdaleka tak růžová ve všech věkových skupinách.
Zvláště znepokojivý je pohled na mladší generaci ve věku 15 až 25 let. Právě ta se v otázkách osobních financí orientuje nejméně. Třetina mladých lidí přiznává, že se ve financích nevyzná vůbec, a dalších téměř 40 % se hodnotí školní známkou 3 a horší.
I přesto, že je finanční gramotnost povinnou součástí vzdělání na základních školách od roku 2013 a na středních školách dokonce od roku 2007, její úroveň zůstává slabá. V některých případech dokonce ani není zařazena do školních osnov. Jak je možné, že učitelé bez potíží vykládají o dějinách starých tisíce let, ale praktické dovednosti, které žáci potřebují každý den, se do hodin nedostanou?
Mnoho učitelů zastává stále ještě názory tzv. „staré školy“ a oblast finanční gramotnosti jim není natolik blízká, aby do ní vkládali přebytečnou energii a zápal. Výsledkem je nezájem ze strany žáků – bez kontextu a nadšení ze strany pedagoga je učení finančních pojmů jen další nudnou teorií.
Problémem je i nedostatek kvalitních materiálů a pomůcek. Učitelé si je často musí tvořit sami, což je časově náročné a demotivující. A stát? Ten zůstává v roli pasivního pozorovatele.
Naštěstí nezůstává vše jen na bedrech škol. Čím dál více bank a finančních institucí přichází s vlastními vzdělávacími projekty, které cílí hlavně na mladší generace. Vznikají workshopy a přednášky, kde se děti a mladí dospělí učí o penězích hravou a srozumitelnou formou.
Příkladem může být projekt České bankovní asociace s názvem „Bankéři do škol“ nebo workshopy neziskové organizace Nekrachni. Projektů je ale mnohem více a výběr je rozmanitý – většina z finančních institucí nabízí i programy pro učitele. Je tedy naděje na brzké zlepšení situace i ve školách. Jedna z českých bank dokonce přišla s gamifikací výuky finanční gramotnosti pomocí počítačové hry Minecraft. Zábava a vzdělání jdou tak konečně ruku v ruce.
Základy finanční gramotnosti by měly být co nejjednodušší a hlavně praktické. Klíčové je:
Finanční gramotnost by měla být pevnou součástí výuky – stejně jako násobilka nebo pravopis. O to víc, když by tyto principy měli ovládat i sami dospělí.
Jak se říká „Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš“ a pro finanční gramotnost to platí dvojnásobně. Čím dříve se děti začnou učit hodnotě peněz a jak s nimi zacházet, snižuje se pravděpodobnost neefektivního zacházení a hospodaření s penězi v budoucnu.
Základy se staví vždy v rodině – děti se většinou učí návykům, které vidí u svých nejbližších. Je tedy důležité se už od mladšího věku bavit o příjmech a výdajích otevřeně a nevnímat to jako tabu. Až dítě pochopí, že je potřeba si umět vytvářet rezervy a spořit na horší časy, dalším krokem je zhodnocování těchto úspor. Proto se s nimi bavte i o investicích, ať už úspěšných, tak i těch nevydařených. Čím více informací dítě od začátku dostane, tím lépe se mu bude rozvíjet kritické myšlení a bude schopno v budoucnu lépe vyhodnotit rizika a podvody.
Podle Indexu finančního zdraví (Evropa v datech) si pětina Čechů myslí, že k ověření totožnosti bankéře stačí, když volá z čísla, které vypadá jako oficiální. Právě na tom staví řada podvodníků – falešná identita a důvěryhodný telefonát často stačí k získání přístupu k bankovnímu účtu.
Téma finančních podvodů je důležitou součástí finanční gramotnosti, která by měla být také zmiňována ve školních osnovách. Neohrožují už jen dospělé – děti se pohybují online od útlého věku a jsou snadným terčem.
E-mailová komunikace a zprávy na sociálních sítích jsou stále častěji odhalovány, ale jejich kvalita se kvůli tomu dále zvyšuje, je proto třeba být ostražitý.
Dnes už není omluva, že nevíme. O finanční gramotnosti existuje nepřeberné množství zdrojů – ať už dáváte přednost workshopům, knihám, podcastům nebo krátkým videím na sociálních sítích. Právě u těch je důležité zachovat kritický pohled a ověřovat si, odkud informace pocházejí. Výhodou ale je, že se informace na sociálních sítích předávají rychlou a pro všechny jednoduše pochopitelnou formou. Výhodou je, že kvalitní obsah dnes může být stručný, zábavný, a přitom velmi užitečný.
O to samé se snažíme i na naší platformě – zejména prostřednictvím zmiňovaných sociálních sítí a blogových článků. Pokud cítíte potřebu zlepšit si základy své finanční gramotnosti, můžete nás sledovat na Facebooku nebo Instagramu a pravidelně číst náš Rondablog, na který přispíváme 2x za měsíc. Poslední témata se věnovala třeba Investicím do nemovitostí, důchodům nebo investování na P2B platformách.
Důležité je začít se vzdělávat a neusnout na vavřínech, protože zejména svět financí se velmi rychle mění. Vyberte si proto ten nejlepší zdroj pro vás a vaše děti a začněte hned dnes.
20. 3. 2025
Investování, které skutečně přináší výsledky27. 2. 2025
Důchodová štafeta: Jak se mění mezi generacemi?Výnos
Výnos představuje peněžní částku, kterou získáte za investovaný kapitál. Udává rozdíl mezi konečnou hodnotou investice a použitým kapitálem.
p.a. znamená per annum, tedy výnos vypočítaný na roční bázi.
Příklad:
Investujete 10 000 Kč s výnosem 10 % p.a. Výnosy vám budeme vyplácet v poměrné výši každý měsíc, za rok na výnosech získáte celkem 1 000 Kč.
Splatnost
Splatnost udává závazné datum, do kdy bude úvěr splacen a kdy končí vaše investice.
Po tomto datu zašleme na váš účet spolu s posledním výnosem i původní investovanou částku.
Min. investice
Minimální investice udává nejnižší možnou částku, kterou lze do projektu zainvestovat.
LTV
LTV = Loan to Value
(v překladu „úvěr k hodnotě“)
LTV udává poměr hodnoty úvěru k hodnotě nemovitosti. Čím je nižší LTV, tím je vyšší zajištění.
Výpočet LTV = výše úvěru / odhad tržní ceny × 100
Praha - Uhříněves
Výnos
Výnos představuje peněžní částku, kterou získáte za investovaný kapitál. Udává rozdíl mezi konečnou hodnotou investice a použitým kapitálem.
p.a. znamená per annum, tedy výnos vypočítaný na roční bázi.
Příklad:
Investujete 10 000 Kč s výnosem 10 % p.a. Výnosy vám budeme vyplácet v poměrné výši každý měsíc, za rok na výnosech získáte celkem 1 000 Kč.
Splatnost
Splatnost udává závazné datum, do kdy bude úvěr splacen a kdy končí vaše investice.
Po tomto datu zašleme na váš účet spolu s posledním výnosem i původní investovanou částku.
Min. investice
Minimální investice udává nejnižší možnou částku, kterou lze do projektu zainvestovat.
LTV
LTV = Loan to Value
(v překladu „úvěr k hodnotě“)
LTV udává poměr hodnoty úvěru k hodnotě nemovitosti. Čím je nižší LTV, tím je vyšší zajištění.
Výpočet LTV = výše úvěru / odhad tržní ceny × 100
Roudnice nad Labem
Výnos
Výnos představuje peněžní částku, kterou získáte za investovaný kapitál. Udává rozdíl mezi konečnou hodnotou investice a použitým kapitálem.
p.a. znamená per annum, tedy výnos vypočítaný na roční bázi.
Příklad:
Investujete 10 000 Kč s výnosem 10 % p.a. Výnosy vám budeme vyplácet v poměrné výši každý měsíc, za rok na výnosech získáte celkem 1 000 Kč.
Splatnost
Splatnost udává závazné datum, do kdy bude úvěr splacen a kdy končí vaše investice.
Po tomto datu zašleme na váš účet spolu s posledním výnosem i původní investovanou částku.
Min. investice
Minimální investice udává nejnižší možnou částku, kterou lze do projektu zainvestovat.
LTV
LTV = Loan to Value
(v překladu „úvěr k hodnotě“)
LTV udává poměr hodnoty úvěru k hodnotě nemovitosti. Čím je nižší LTV, tím je vyšší zajištění.
Výpočet LTV = výše úvěru / odhad tržní ceny × 100
Opava
Výpočet kalkulačky vychází z modelového příkladu investice do jednorázově splatného úvěru (celá jistina splatná na konci splatnosti úvěru). Výnosy jsou investorům vypláceny měsíčně a kalkulačka nepočítá s jejich reinvestováním. Reálné zhodnocení investice se může od modelového příkladu lišit. Jedná se o hrubý výnos, který podléhá zdanění. U RONDY INVEST neplatíte žádné vstupní poplatky ani žádné pravidelné poplatky.